ТЕМА: Підготовка батьків до успішного навчання дітей у школі
Мета:Підготовка батьків до майбутнього навчання дітей у школі.Підвищити психологічну культуру батьків дітей старшого дошкільного віку з проблеми адаптації дитини до шкільного навчання, формувати навички позитивного спілкування батьків з дітьми для збереження їх психологічного здоров'я.
Завдання:
·Підвищення компетентності батьків;
·Подання батькам інформації щодо вікових особливостей дитини передшкілького віку;
·Знайомство, згуртування групи, налаштування на спільну роботу;
·Навчання ефективним способам спілкування;
·Розвиток навичок рефлексії у батьків.
Обладнання:
·мультимедійне обладнання;
·м'яч (або м’яка іграшка)
·резинки (невеличкі, для плетіння)
·серветки бумажні
·фото чоловіка (додаток)
·кольорові олівці, ручки, папір для нотаток за кількістю батьків.
Заняття №1
Хід:
1.Психолог знайомить батьків з цілями і завданнями занять з умовами та режимом роботи. Вводяться правила групової роботи. Психолог розповідає, в якій формі будуть проходити заняття і яким будуть присвячені темам.
ДОБРОГО ДНЯ, шановні Батьки!
Вступ до школи - переломний момент не тільки в житті кожної дитини, але і в цілому для всієї родини. У кожній родині, де підростає шестирічка, останній рік перед школою заповнений не тільки приємними очікуваннями і хвилюваннями, але і масою незвичних проблем і тривог. Кожен з батьків замислюється про те, як складеться шкільне життя дитини, чи буде вона радісною і успішною. Батьків майбутніх першокласників хвилює десятки питань, пов'язаних з підготовкою дитини до шкільного навчання. У них спостерігається підвищений рівень тривожності, невпевненість у правильності своїх виховних методів, дефіцит конкретних знань по даному питанню.
Що робити?- Усі батьки повинні знати про те, що для успішної адаптації до шкільного життя набагато важливіше, ніж уміння читати і рахувати, дитині потрібні психологічна стабільність, висока самооцінка, віра в свої сили і соціальні здібності. У цій ситуації дуже важливі встановлення теплих відносин дитини з учителем та підтримка батьків.
І я, як психолог, пропоную вам маленьку допомогу та консультацію:
·Розвиток необхідних навичок співпраці з дітьми.
·Навчання ефективним способам спілкування з дітьми, методів і прийомів навчання.
Психолог звертається до групи: «Для чого в нашому житті існують різні правила?» Після відповідей учасників він пропонує прийняти правила роботи групи під час тренінгового заняття, які записуються на плакаті «Правила групи»:
· вимкнути мобільний телефон;
· уважно слухати один одного і не перебивати;
· брати активну участь в роботі групи;
· все що відбувається і йдеться в залі, тут же і залишається без засуджень і критики.
2.Знайомство. Розминка.
«Візитна картка»
Вправа «Подання по колу». М'яч (або м’яка іграшка) передається по колу. Той у кого в руках м'яч, представляє себе, називає своє ім'я і якість, яка допомагає йому у спілкуванні з дитиною.
Вправа «Асоціації»
М'яч передається хаотично від учасника до учасника. Той, у кого м'яч, швидко вимовляє слово-асоціацію на слово «дитина». (Дитя, синку, маленький...)
3. Основна частина. Практичний блок.
А)Вправа «Ідеальний батько».Батькам пропонується скласти збірний портрет «ідеального батька». Ведучий просить називати якості, якими повинен, на їх погляд, володіти ідеальний батько. Записуються всі якості, не обговорюючи. Потім, коли більше пропозицій не надходить, ведучий зачитує опис ідеального батька.
Далі батькам показують мішень, що складається з 5 кіл, у центрі знаходяться ідеальні батьки, чим далі від центру, тим далі від ідеалу.
Психолог.Ми склали портрет ідеального батька, а тепер я прошу кожного подумати і відзначити на мішені те місце, де, на вашу думку, кожен з вас, знаходиться зараз по відношенню до ідеального батькові. Відзначають ініціалами. Вправа проходить без коментарів. Мішень зберігають до останнього заняття, на якому зазначають свою позицію на цій же мішені іншим кольором. (Змінилася думка батьків.)
4.Вправа «кошик для сміття».
Мета:розвиток навичок рефлексії, здатності усвідомлювати свої дії та слова по відношенню до дитини.
Провідний.На одному аркуші напишіть якості, які заважають вам спілкуватися з дитиною, гальмують розвиток ініціативи, самостійності, провокують конфлікти. На іншому аркуші напишіть ті якості, які б ви хотіли придбати замість тих, які заважають, які б наблизили вас до позиції ідеального батька, допомогли б у спілкуванні з дитиною (незалежно від того, чи можу я це зробити чи ні), напишіть, що має статися, щоб ці якості з'явилися.
Потім батькам пропонується зім'яти (або порвати) листок з тими якостями, які заважають, і викинути його в сміттєвий кошик, а листок з позитивними якостями залишити.
Психолог.Не завжди є час звернути увагу на себе, проаналізувати. Зараз ви подумали, написали, провели певну роботу над собою. Перший крок у досягненні позиції ідеального батька вами зроблено, так як ви прийшли на наше заняття. Всі зміни залежать тільки від нас. Мати ідеального батька - мрія кожної дитини.
Дозвольте вам дати одну пораду. Так як батькам найчастіше ніколи займатися своїми дітьми, АЛЕ візьміть за правило, перед сном посидьте біля ліжечка 15 хвилин і поспілкуйтеся з дитиною. Як пройшов день, хто її образив, що було доброго в цей день. І потім обійміть дитину і скажіть, що ви її (його) дуже любите і ніколи не дасте в образу. Повірте - це важливо.
5. Вправа із резинкою.
- Зараз кожен із вас візьме в руки резинку і одягне її на руку так, як я покажу. Ваше завдання - без допомоги інших частин свого тіла та предметів зняти резинку з руки якомога швидше. Батьки намагаються зробити це, але все не так просто. Через деякий час психолог пропонує свій спосіб розв 'язання проблеми.
- Подивіться, як це зроблю я. Підходить до когось із батьків і каже: «Допоможіть мені, будь ласка».
- Таким чином отримуємо результат значно швидше.
Висновок.
- У житті не варто завжди розраховувати тільки на себе. Інколи допомога близьких людей просто необхідна. Привчайте себе, і ваших дітей до того, що інколи потрібно просити допомогу, і в цьому немає нічого поганого. Інколи це необхідно.
6.Діагностика. Для того щоб ви трішки зрозуміли, чи готова ваша дитина до навчання у школі, пропоную вам тест, з метою самодіагностики. Після завершення тестування ви одразу знатимете свій результат і побачите що вам потрібно робити, або до кого звернутись по допомогу.
Тест
1. Мені здається, що моя дитина вчитиметься гірше за інших.
2. Я вважаю, що моя дитина часто кривдитиме інших дітей.
3. На мою думку, чотири уроки — непосильне навантаження для маленької дитини.
4. Важко бути впевненим у тому, що учителі молодших класів добре розуміють дітей.
5. Важко уявити, що першокласник може швидко навчитися писати, лічити і читати.
6. Моя дитина губиться, коли до неї звертається незнайома доросла дитина.
7. Початкова школа, на мою думку, неспроможна чого-небудь навчити дитину.
8. Я турбуюся, що однокласники дражнитимуть мою дитину.
9. Мій малюк, по-моєму, значно слабший за своїх однолітків.
10. Уважаю, що вчителька не має можливості оцінювати успіхи кожної дитини.
ПСИХОЛОГ: Скільки у вас закреслених цифр?
а) Якщо кількість закреслених відповідей 4 або менше, то у вас є всі підстави оптимістично зустріти перше вересня, ви готові бути батьками першокласника.
б) Якщо кількість закреслених цифр 5-8, то вам бажано краще підготуватися до можливих труднощів.
в) Якщо кількість закреслених цифр 8-10, то подумайте над своїми відповідями ще раз, можливо, вам варто порадитися з психологом. Для цього ще маєте час.
7. Гра «Серветка»
— Ми часто чуємо, що в дитинстві дитина «готується» до дитячого садка, пізніше — до школи, згодом — до вищого навчального закладу, потім — до праці. А коли вона живе? Навчання у садку, школі, вищому навчальному закладі — це і є життя, до нього необхідно ставитися серйозно, з урахуванням потреб, віку дитини і можливостей, а не сприймати це як «підготовку» до чогось.
З першокласниками завжди виникає чимало проблем. Чому? Відповідь на це запитання ми дізнаємося з гри «Серветка». Перед вами — звичайна серветка. Складіть її навпіл по діагоналі, ще раз навпіл. З двох сторін відірвіть кілька разів. Розгорніть серветку. Покажіть її. Усі серветки різняться. Наші діти так само різні, неповторні. Вони прагнуть усе знати та багато вміти. Наше завдання — допомогти їм у цьому!
— Якщо поставити в центр дитину, хто найближче стоятиме до неї? (Батьки)
Підсумок
8. Гра «Кошик вражень»
Психолог. Що ви дізналися нового під час нашої зустрічі? Що вас турбує? Напишіть відповіді окремо на аркушах і складіть їх у кошики відповідно до написів «Дізналися», «Турбує». (Листочки з написами різних кольорів. Завчасно потрібно їх підготувати.) Ця інформація допоможе мені підготуватися до наступної зустрічі.
Коментарi